Allmänna Villkor

OBSERVERA ATT ANVÄNDAREN ACCEPTERAR SAMTLIGA VILLKOR OCH BESTÄMMELSER I DETTA AVTAL, OCH MEDGER ATT BLI BUNDEN TILL OCH BLI PART I DETTA AVTAL SAMTIDIGT SOM HAN/HON PUBLICERAR SMS DIREKTS PRODUKTER/TJÄNSTER PÅ EN WEBBSIDA OCH/ELLER NYTTJAR NÅGON DEL AV SMS DIREKTS TJÄNSTER/PRODUKTER.

ANVÄNDAREN ACCEPTERAR ATT ALLA VILLKOR OCH BESTÄMMELSER SOM FÖLJER ÄR BINDANDE GENOM ATT REGISTRERA SIG FÖR ETT KONTO HOS SMS DIREKT.

Genom detta avtal får kunden tillgång till förskottsbetald tjänst som marknadsförs och försäljs av SMS DIREKT.

SMS DIREKT drivs av FUN AGAIN NORDEN / SMS DIREKT Orgnr: 780727-XXXX Telefon: +46 (8) 559 23 024

1. SMS DIREKTS skyldigheter
1.1. SMS DIREKT åtar sig att genom sina leverantörer leverera SMS åt kunden (”tjänsten”). SMS DIREKT skall inom rimliga gränser göra det som krävs för att kunna leverera en punktlig och kontinuerlig tjänst, men ansvarar ej för data som försvinner p g a fördröjningar, icke-leveranser, missade leveranser eller tjänsteavbrott orsakade av händelser utanför SMS DIREKTS kontroll eller misstag eller försummelse från kundens sida. SMS DIREKT ansvarar ej för eventuella problem som ligger hos SMS DIREKTS leverantörer.

1.2. SMS DIREKT svarar inte för brister i kundens tekniska utrustning/kunskap eller förbindelsen till tjänsten.

1.3. SMS DIREKT har rätt till att, utan att behöva förvarna kunden, uppgradera, reparera och underhålla tjänsten. I den mån det är möjligt skall SMS DIREKT avisera om detta.

2. Leverans
2.1. Meddelanden skall anses levererade då de av SMS DIREKT skickats till den omedelbara destinationen vilken angetts i mjukvaran i SMS DIREKTS applikationer, inkluderande SMTP servrar, Mobila nätoperatörer eller andra förmedlande servrar eller API vilka anses vara destination för meddelandet. Även de meddelanden som ej kunnat levereras till mobiltelefonen men som definieras som levererade enligt första meningen i detta stycke kommer debiteras kund då de belastat näten hos SMS DIREKTS leverantörer och således genererar en kostnad för SMS DIREKT.

2.2. SMS DIREKT ansvarar inte för täckningen i nätet. Även om SMS DIREKT fokuserar på att leverera en utbredd täckning så kan mobila nätoperatörer efter eget bevåg välja att inte samarbeta med SMS DIREKT eller dess leverantörers nät. Detta kan resultera i att meddelande ej kommer fram. 

2.3. SMS Direkt rekommenderar att hålla antalet tecken till 2 SMS. Längre SMS kan leda till leveransproblem då operatörer kan se detta som MMS vilket SMS Direkt ej stödjer. Antal tecken/SMS finns synligt under inmatningsrutan för SMS text, avreg skall finnas med i dessa.

2.4. SMS Direkt kan ej kontrollera huruvida mottagande nummer har filter för sortering av inkommande SMS aktiverat, ett SMS anses levererat enligt ovan beskrivning.

3. Oegentlig användning och ansvar
3.1. Kunden är ansvarig för vad som skickas med tjänsten, SMS DIREKT ansvarar inte för detta. Kunden får heller inte göra något som SMS DIREKTS omdöme, drift eller tjänster far illa av eller strider mot svensk lag eller annat lands lag som SMS skickas till. Kunden får inte sälja vidare tjänsten utan skriftligt medgivande från SMS DIREKT. Kunden ansvarar för att hålla användarnamn och lösenord för inloggning hos SMS DIREKT hemligt. Kunden är ansvarig för eventuellt missbruk av användarnamn och lösenord som inte hålls hemligt.

3.2. Kunden är själv skyldig till att ta reda på vilka lagar som gäller för användning av tjänsten t.ex. GDPR. Avregistreringsmöjlighet måste finnas med i alla utskick som görs i reklamsyfte via inbyggd funktion i SMS-plattfomen (OPT-OUT).

3.3. Kunden medger ansvar för att omedelbart meddela SMS DIREKT om obehörig användning av sitt konto eller andra brister i säkerheten skulle uppkomma.

3.4 Kunden tar genom detta avtal fullt juridiskt ansvar för sina utskick. Samt lovordar att inte skicka SMS till personer som ej godkänt att mottaga SMS från kunden. Vid missbruk stängs kunds konto hos SMS DIREKT ned. Kund kan blir skadeståndsskyldig till SMS DIREKT om kunds agerande medför skada på SMS DIREKTS verksamhet. Samtliga bedrägeriförsök polisanmäls.

4. Sekretess
4.1. SMS DIREKT och kunden inklusive dess anställda förbinder sig att iaktta sekretess beträffande information som kan ses som icke publik. Icke publik information innefattar bl.a. data som kund skickar till SMS DIREKT i form av telefonnummer, meddelandetexter och övrig info som inte får spridas utan samtycke från motpart. Sekretesskyldigheten gäller inte sådan information som SMS DIREKT kan visa blivit känd på annat sätt än från kunden eller som är allmänt känd. Sekretesskyldigheten gäller inte heller när part är skyldig enligt lag att lämna ut uppgifter.

4.2. Företagsuppgifter som lagras i vårt kundregister kommer ej att skickas eller lämnas ut till obehöriga eller andra företag.

5. Force majeure
5.1. Följande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder om de inträffar sedan avtalet slutits och hindrar dess fullgörande:

Arbetskonflikt och varje omständighet som parterna inte råder över såsom eldsvåda, krig, mobilisering eller oförutsedda militärinkallelser av motsvarande omfattning, rekvisition, beslag, valutarestriktioner eller annat ingripande av offentlig myndighet, uppror eller upplopp, knapphet på transportmedel, allmän varuknapphet eller inskränkningar i form av drivkraft samt försening av leveranser från underleverantör som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt. Det åligger part som önskar åberopa sådan omständighet, som nämns ovan, att utan uppskov skriftligen underrätta den andra parten om uppkomsten därav liksom dess upphörande. Varje part har rätt att skriftligen häva avtalet med omedelbar verkan om man kan hänvisa till ”Force Majeure”.

6. Avstängning av tjänsten
6.1. Tjänsten gäller tills vidare och kan avslutas när kunden begär så.

6.2. SMS DIREKT har rätt att omedelbart stänga ner tjänsten och om:

· Tjänsten används på obehörigt sätt eller av obehörig person.
· Det finns några misstankar om att tjänsten missbrukas, tex genom spam, bedrägeriförsök och Smishing.
· Kunden ej besvarar kommunikation från SMS DIREKT via SMS, MAIL, alt TELEFONSAMTAL.

6.3. Tjänsten kan stängas av om någondera parten försätts i konkurs, träder i likvidation eller på annat sätt kan antas vara på obestånd. Sådan uppsägning skall ske skriftligt och gäller från och med det datum motpart tagit del av uppsägningen.

Vid avstängning av konto går innestående krediter förlorade.

7. Ersättningsansvar
7.1. SMS DIREKT ansvarar inte för utgifter eller eventuell förlust av inkomst som medförs för kund.

7.2. SMS DIREKT återbetalar ej köpta SMS, då dessa är att se som förbrukningstjänst.

Ny kund får 10 fria SMS vid registrering för att själv kunna utvärdera tjänsten innan köp. dessa är giltiga i 7 dagar från aktivering. 

8. Ändring av avtal
8.1. SMS DIREKT har rätt att ändra villkor i avtalen och avisera om detta genom publicering av uppdaterat avtal på SMS DIREKTS hemsida. Kunden anses informerad, samt ha godkänt gällande avtalsvillkor och dess innehåll samt att förhålla sig bunden till det nya avtalet från det datum för ändring som aviserats som uppdaterade allmänna villkor i slutet av denna sida.

8.2 SMS DIREKT har rätt att justera och / eller ändra trafikavgifterna under aktuell avtalsperiod. Kund anses informerad om detta genom att ha nyttjat/loggat in på berörd tjänst.

9. Överföring av avtal
9.1. Avtalet och tjänsten får inte överlåtas vidare till annan part utan att detta skriftligen godkänts av SMS DIREKT.

10. Betalningsvillkor
10.1. All betalning sker i förskott med kort.

10.2. Beställning av SMS är bindande och återbetalas ej.

10.3. Priser anges ex moms.

10.4. Giltighetstid gäller från senast gjorda TopUp.

11. Tvist och tillämplig lag
11.1. Tvist i anledning av detta avtal skall slutligen avgöras i svensk domstol och enligt vad som villkorats i SMS DIREKTS allmänna villkor.

ÖVRIGA TILLÄGG:

Sender ID får EJ vara ett domännamn, t ex ”smsdirekt.se”.

Sender ID får ej innehålla ÅÄÖ.

Nummer som avregistreras av mottagaren via avreg-funktion debiteras med 1 SMS kredit/per nummer från avsändarens konto.

Det är ej tillåtet att skicka SMS med andra företagsnamn (Sender ID) än sitt eget som avsändare.

Inaktiva konton (noll SMS på kontot) raderas löpande, SMS DIREKT tar ej backup på kunds register/kontaktlistor.

Vid användning av SMARTLINK i kampanjer ansvarar kontohavaren för länkars innehåll. SMS DIREKT kan komma att stänga av länkar som leder till innehåll som ej är tillåtet, eller vid klagomål från tredjepart.

Avregistreringsmöjlighet måste finnas med i alla utskick som görs i reklamsyfte via inbyggd funktion i SMS-plattfomen (OPT-OUT).

Vid hjälp med uppladdning av kontaktlistor göres detta kostnadsfritt i samband med köp av SMS-krediter (TOPUP) med minimum samma antal som den totala listan. Vid övriga tillfällen debiteras 475:- ex moms.

Vid ny TopUp före sista giltighetsdatum flyttas innestående SMS över till det nya paketets giltighetstid. Vi kan ej förlänga giltighetstid utan ny TopUp.

Dessa allmänna villkor uppdaterades 2024-01-16

Integritet.
Personuppgiftsbiträde.

Tillägg till de nuvarande användarvillkoren mellan dig (”Personuppgiftsansvarig”) och Smsdirekt.se (”Personuppgiftsbiträde”) angående behandling av Personuppgiftsansvarig’s personuppgifter. Detta Personuppgiftsbiträdesavtal kallas hädanefter ”Biträdesavtal”. I de fall det finns motsägelser mellan användarvillkoren och Biträdesavtalet har användarvillkoren företräde.

Allmänt:
Personuppgiftsbiträde åtar sig att behandla personuppgifter i enlighet med användarvillkoren, Personuppgiftsansvarigs instruktioner samt Personuppgiftslagen (1998:204) och personuppgiftsförordningen (1998:1191). Den 25 maj 2018 ersätts dessa lagar och förordningar av den allmänna dataskyddsförordning (EU) 2016/679 (”GDPR”) som från och med detta datum gäller istället.

Det kan vara att användaren av tjänsten är ett Personuppgiftsbiträde. I sådana fall gäller denna överenskommelse som ett underbehandlingsavtal där användaren betraktas som Personuppgiftsbiträde och Smsdirekt.se är Underbiträde. I sådana fall gäller vad som anges angående Personuppgiftsansvarig i detta avtal för Personuppgiftsbiträdet och vad som anges angående Personuppgiftsbiträdet ska gälla för Underbiträdet.

Instruktioner och kontroller av Personuppgiftsansvarig:
Personuppgiftsbiträdet och personer anlitade av denne får endast behandla personuppgifter i enlighet med användarvillkoren eller sådana instruktioner som givits av Personuppgiftsansvarig. Om Personuppgiftsbiträdet anser att instruktionerna är otillräckliga för att detta avtal ska kunna fullföljas, ska Personuppgiftsbiträdet utan dröjsmål informera Personuppgiftsansvarig om detta och avvakta ytterligare instruktioner från Personuppgiftsansvarig.

Personuppgiftsansvarig har rätt att, på egen bekostnad, kontrollera att Personuppgiftsbiträdet följer villkoren. Personuppgiftsbiträdet är skyldig att ge det stöd som krävs för att utföra en sådan kontroll. Om Personuppgiftsansvarig hittar allvarliga brister eller överträdelser har Personuppgiftsansvarige rätt att säga upp detta avtalet med omedelbar verkan.

Nya funktioner som påverkar användarvillkoren:
Om nya funktioner i tjänsten leder till förändrad hantering av data eller införande av nya datatyper ska detta informeras om på tjänsten hemsida. Personuppgiftsansvarig kan inom två (2) veckor från dagen för offentliggörandet motsätta sig förändringarna och om rimliga skäl anförs har denne rätt att säga upp användaravtalet. Sådan uppsägning skall inte betraktas som ett avtalsbrott och därmed inte medföra några påföljder.

Förbud mot överföring till tredje land:
Personuppgiftsbiträde ska behandla personuppgifter inom, och på anordningar som är fysiskt belägna inom, EU / EES eller ett sådant tredjeland som anses vara tillräckligt skyddade av Europeiska kommissionen.

Begäran från och kontakter med myndigheter och registrerade:
Om en prenumerant, Datainspektionen, Integritetsskydds-myndigheten eller någon tredje part begär information om behandling av personuppgifter från Personuppgiftsbiträde ska Personuppgiftsbiträde hänvisa begäran till Personuppgiftsansvarig. Personuppgiftsbiträde har inte rätt att avslöja personuppgifter eller information om behandling av personuppgifter om det inte krävs enligt lag eller uttryckligen instrueras av Personuppgiftsansvarig.

Personuppgiftsbiträde ska utan dröjsmål informera: Personuppgiftsansvarig om eventuella förfrågningar eller andra kontakter med Datatillsynsmyndigheten eller någon annan myndighet som berör eller kan påverka behandlingen av personuppgifter. Personuppgiftsbiträde har ingen rätt att företräda eller agera på Personuppgiftsansvarig vägnar i förhållande till prenumeranten, Datainspektionen, Integritetsskydds-myndigheten, någon annan myndighet eller någon tredje part.

Personuppgiftsbiträde ska, mot rimlig ersättning, bistå: Personuppgiftsansvarig med att presentera information som har begärts av Datainspektionen, Integritetsskydds-myndigheten, annan myndighet eller den registrerade.

Säkerhet:
Personuppgiftsbiträde ska vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda personuppgifterna från obehörig tillgång, förstörelse, förlust eller ändring. Åtgärderna ska vara lämpliga med avseende på (a) tillgänglig teknologi, (b) kostnader, (c) särskilda risker som är förknippade med behandlingen och (d) personuppgifternas känslighet.

Personuppgiftsbiträde ska i detta syfte överensstämma med Datainspektionens instruktioner, i synnerhet Datainspektionens allmänna råd om säkerhet för personuppgifter.

Personuppgiftsbiträde ska vidta lämpliga tekniska och praktiska åtgärder för att möjliggöra utredning av eventuella och misstänkta säkerhetsbrott avseende personuppgifter, såsom obehörig åtkomst, förstörelse, förlust eller förändring.

Personuppgiftsbiträde garanterar att alla som har tillgång till personuppgifter är bundna av sekretess. För att undvika tvekan ska sådan konfidentialitet gälla även i kontakter med myndigheter och registrerade.

Underbiträde:
Personuppgiftsbiträde ska ha rätt att använda underleverantörer för behandling av personuppgifter (”Underbiträde”), under förutsättning att Underbiträde är bundna av åtminstone samma åtaganden och skyldigheter gentemot Personuppgiftsansvarig som Personuppgiftsbiträde i enlighet med detta Avtal. Personuppgiftsbiträdet är helt ansvarig gentemot Personuppgiftsansvarig för Underbiträdets handlingar och hantering av personuppgifter.

Radering och återlämnande av personuppgifter:
Personuppgiftsbiträde och dess Underbiträden ska, i enlighet med Personuppgiftsansvarig’s beslut om radering av personuppgifter, helt eller delvis radera sådana personuppgifter från vilket medium de lagras, så att personuppgifterna inte kan återskapas eller se till att det är anonymiserade på ett sådant sätt att det inte går att koppla till en individ. Raderingen eller anonymiseringen ska vara genomförd inom nittio (90) dagar efter Personuppgiftsansvarig beslut om radering av personuppgifter.

Personuppgiftsansvarig och Personuppgiftsbiträde är överens om att Personuppgiftsbiträdet och alla Underbiträden ska, efter avslutad bearbetning, antingen returnera alla överförda personuppgifter, inklusive kopior, till Personuppgiftsansvarig eller radera dem i enlighet med ovanstående stycke.

På begäran ska Personuppgiftsbiträdet intyga skriftligen (e-post eller skriftligt meddelande i tjänsten) att sådan retur och/eller radering eller anonymisering har slutförts eller, i förekommande fall, tidsramen inom vilken sådan åtgärd kommer att utföras.

Ansvar:
Personuppgiftsansvarige ansvarar för att behandling sker i enlighet med den för varje tidpunkt gällande Lagstiftning.

Personuppgiftsbiträdet ska ansvara för eventuella skador som orsakats Personuppgiftsansvarig om behandling av personuppgifter skett i strid med Personuppgiftsansvarigens instruktioner, detta avtal eller användarvillkoren. Personuppgiftsbiträdets ansvar ska emellertid omfattas av samma begräsningar som anges i användarvillkoren.

Villkor och uppsägning:
Detta avtal ska gälla under den tid Personuppgiftsbiträdet behandlar personuppgifter för Personuppgiftsansvarig.

Parterna är införstådda med och godkänner att om Lagstiftningen eller tillämpliga myndighetsanvisningar avsevärt förändras, ska villkoren i detta Biträdesavtal justeras så att de i största möjliga utsträckning motsvarar de principer Parterna ursprungligen avsåg när detta Biträdesavtal ingicks.

Tvister och tillämpliga lagar:
Avtalet ska tolkas i enlighet med SMS Direkts användarvillkor och regleras av svensk lag.

Eventuell tvist som härrör från eller relaterar till detta avtal skall avgöras i Svensk domstol varvid Stockholms tingsrätt är första instans.