About

Fördelar med SMS-marknadsföring i jämförelse mot e-post/nyhetsbrev.

1. Öppningsfrekvens 
SMS-marknadsföring har en slående fördel jämfört med e-postmarknadsföring när det gäller öppningshastighet. Den genomsnittliga öppningsfrekvensen för en SMS-kampanj är så hög som 98 % medan e-post ligger på ca 20 %.

Textmeddelanden är en mer direkt väg till kunderna eftersom mottagare meddelas omedelbart och vanligtvis har större chans att bli sedda. Ett SMS öppnas vanligtvis inom 90 sekunder efter leverans, medans öppningshastigheten för e-post svävar runt 90 minuter.

2. Leverans
Omkring 280 miljarder e-postmeddelanden skickas varje dag och ungefär 50 % av dem hamnar i skräpposten.
(Roligt fakta: En typisk kontorsarbetare får cirka 120 e-postmeddelanden per dag.)

Medans cirka 22 miljarder sms skickas varje dag, och i praktiken kommer alla fram till mottagaren inom ett par sekunder.

3. Klickfrekvens
SMS-meddelanden är kortare att läsa och klickfrekvensen är runt 25 % på grund av dess korta längd, att jämför med att endast 3,2 % av människorna klickar på länkarna i ett e-mail, främst för att det är långt och de blir uttråkade halvvägs innan de faktiskt når länken.

Är SMS-marknadsföring effektiv?
Så snart ett SMS tas emot fångar det mottagarens uppmärksamhet & intresse. Den genomsnittliga öppningstiden för SMS är knappt 90 sekunder och cirka 75 % av mottagarna gillar att ta emot kampanjer via sms. Dessutom säger över 70 % av marknadsförare att SMS-marknadsföring är mycket effektivare än e-post för dem.

När ska man använda SMS-marknadsföring?
SMS-marknadsföring är mycket effektivt om man vill ha omedelbar kontakt med dina kunder. Det är viktigt att hålla meddelanden korta och kreativa och fungerar bäst för tidsbaserade erbjudanden, specialerbjudanden, inbjudningar, utförsäljningar och påminnelser. Till exempel kan kliniker använda textmeddelanden för mötespåminnelser och restauranger kan använda dem för tidsbegränsade kuponger.

Team slider

Om SMS DIREKT

SMS DIREKT är helhetslösningen för er som snabbt vill nå ut till era kunder via SMS. Vårt mål är att hålla schyssta pris inom EU på utskick via SMS utan fasta kostnader.